Search

RSS

Monday, February 9, 2009

ANTARA SUDU DAN KUAH...suatu teguran

Assalamualaikum...
Hmm agak lame rasanya ana tak coretkan sesuatu di laman blog ana ni..ye la..sebelum ni ana byk post entri psl buletin jer kan...emmm lebih kuang cam perkongsian ilmu la gak..emm tp takpe la.. ana harap ape yg ana post tu dptla kalian semua baca n sma2 kita share ilmu n maklumat yg kita ada..

Mungkin kalian smua tertanya2 or dah dapat mengagak ape mksud tajuk kat atas tu yer..emm antara sudu dan kuah?ape kaitannyer? sbnrnya tu adalah satu kiasan semata2..insyaallah di akhir nanti kalian sndri yg akan dapat buat kesimpulannyer.. sbnrnye coretan kali n byk berkisar tentang apa yg berlaku terhadap ana n sahabat ana sndri..kami sbnrnyer terkilan dengan dengan sesetengah ahli2 biro kami ni..emm sape mereka tu biarla rahsia..ape yg ana nak katekan di sini ada segelintir daripada mereka seolah2 tidak menghormati n memperlekehkan kredibiliti kami sbg ajk tertinggi dalam takmir. Sbnrnyer kami tak kisah pun mereka nak tgur kami or nak bagi pendapat ke...tp at least hormatilah kami sbg ketua anda. kami bukan minta disanjung atau pun ape kami juz mahu diri kami ni 'wujud' n tidak dipandang sebelah mata. Kami sedar bahawa kami ni terlalu muda untuk memimpin kalian yg lebih senior or yg lebih berpengalaman dari kami tp di dalam menjalankan tanggungjawab or kerja yg telah diamanahkan, kita mestilah menghormati ketua. Bimbinglah kami n ingatkan kami sekiranya lupa n jgn la plak ambil kesempatan.

Ana teringat sejarah Islam tentang kekalahan tentera Islam dalam peperangan uhud. Punca utama tentera Islam kalah dalam peperangan tu adalah akibat daripada keingkaran n kedegilan tentera Islam itu sendiri dalam mendengar arahan Rasulullah. Antara pengajaran yg boleh kita ambil dalam sejarah tersebut adalah betapa besarnya fungsi seorang ketua n pentingnya kita mendengar arahan drp seorang ketua.

ok, kita berbalik kepada apa yg ana pekatakan tadi. setiap ahli mesti lah tahu bidang tugas masing2 n jgn la jd lebih sudu dari kuah lak..taksalah untuk memberi pendapat tapi at least biar la ia membina n tidak menjatuhkan org lain. kekuatan sesebuah jemaah tu adalah kesepakatan yg ada antara satu sama lain..ia tak bermaksud seseorang pemimpin tu tak boleh di kritik tp kritikan tu biarlah membina n berpada. Setiap ahli sepatutnya menjalankan tugas yg diberikan dengan sebaik2nya n jgnlah pula memperlekehkan kredibiliti pemimpin kalian..hormatilah mereka. Laksanakan amanah n kerja anda terlebih dahulu n jgn la mencampuri urusan kerja org lain. jgn ketepikan ketua anda dalam setiap urusan kerja yg dijalankan. rujuklah mereka terlebih dahulu kerana segala keputusan adalah terletak pd tangan pemimpin...nasihat utk AMT dan alhi lujnah, jalankan tugas dengan sebaiknya..tahu apa bidang tugas anda, hormati pemimpin anda n ikhlaskan diri untuk berjuang di jalan Allah.

Sebelum ana mengundur diri, ana nak minta maaf byk2 sekiranya ada kekurangan semasa ana menjalankan tugas di dalam majlis takmir kita. Ana budak baru belajar..pmpinlah ana n tegurlah ana sekiranya ada yg tak betul. Semoga segala aktiviti yg kita rancangkan bersama tu dpt dilaksanakan dengan jaya..insyaAllah.. oklah sekadar itu dlu coretan n luahan dari ana..sesungguhnya yg baik itu datangnya daripada Allah s.w.t n yg buruk itu datangnya daripada kelemahan ana sndri.

jaga diri
Hiasi peribadi
wassalam......

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails