Search

RSS

Friday, January 15, 2010

Aceh, Malaysia dan undang-undang Islam.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
Assalamualaikum wbt..

Kali ini ana terpanggil utk memberikan sedikit respons berkaitan dengan pelaksanaan undang-undang syariah Islam yang diamalkan di Aceh dan di Malaysia. Mohon diperbetulkan kalau ana ade tersalah bicara.

Br sebentar tadi ana membaca akhbar online yang isi di dalamnya ada berkaitan dengan perundangan Islam yang diamalkan di Aceh sekarang ini. Ana merasa sangat kagum dengan pentadbiran kerajaan di sana yang mana melaksanakan undang-undang Islam ini dengan cara yang cukup tegas dan brhikmah. Di sana ditubuhkan satu badan khas iaitu polis
pencegah maksiat di yang dikenali sebagai Wilayatul Hisbah. Mereka giat memberi teguran kepada mereka-meraka yang melakukan kesalahan seperti berpakaian menjolok mata, pasangan yang berdua-duaan, judi, arak dan macam2 lagi yang jelas bertentangan dengan syariat Islam. Pendekatan yang dilakukan oleh pasukan wilayatul Hisbah ini adalah dengan membuat pencegahan tanpa mengambil pendekatan keras terhadap pesalah sebagai salah satu cara untuk mereka memahami tujuan pasukan itu membuat teguran.Mereka yang bersalah akan diberikan amaran berbentuk teguran dan nasihat.

Persoalannya, kenapa negara kita ini yang dikenali sebagai sebuah negara Islam dan menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi negara tidak melaksanakan undang-undang syariah Islam secar menyeluruh?? apakah silapnya? mungkin ada yang menyatakan bahawa negara kita tidak boleh menjalankan perundangan Islam secara menyeluruh sebab negara kita ni terdiri daripada rakyat yang berbilang kaum. Bagi ana, jawapan tersebut terlalu rigit dan sempit. Kita imbas kembali cara pentadbiran pada zaman Rasulullah s.a.w di Madinah yang mana rakyatnya terdiri daripada pelbagai suku kaum dan agama. Semua rakyat dapat disatukan dengan aman di bawah satu pentadbiran Islam yang cukup menyeluruh. (sila rujuk buku sejarah Islam). Kenapa kita tak jadikannya sebagai role model dalam melaksanakan pentadbiran Islam di negara kita??

Ada yang mengganggap perundangan Islam ni sangat kejam dan mencabuli hak asasi manusia. Contohnya kes hukuman sebat yang dikenakan oleh Kartika yang tak ada lagi kesedahannya. Bagi ana, mereka yang berpandangan sedemikian adalah meraka yang tergolongan daripada golongan yang 'belum faham agama' kena balik belajar dlu.. Sebelum ini ada isu tentang cadangan melaksanakan hukum hudud dan mcm2 lagi yang berkaitan dengan Islam tetapi ditolak. kenapa terjadi demikian? siapa yang menolak? malah ada juga yang secara terang-terangan mempersendakan hukum Allah. katanya tidak sesuai dengan peredaran zaman, kolot dan sebagainya. Hukum Allah adalah tetap dan tidak boleh dipinda oleh manusia sebagaimana undang-undang sivil yang boleh dipinda dan diubah ikut selera manusia. Hukum Allah adalah kekal sampai kiamat. Ada hikmah disebalik ketetapan yang terkandung di dalamnya yang mana kita sendiri tahu akan hakikat dan kebenarannya.

Ana melihat perundangan syariah di Malaysia ni sgt terhad. perundangan Islam hanya di guna pakai dalam hal2 yang berkaitan dengan nikah, cerai, rujuk, faskh, hak penjagaan anak dan mane2 yang seangkatan dengannya. Itu shj ke??? hukum minum arak, judi, zina, bunuh, mencuri lak camne???????????????????????kalau kita negara Islam, mane Islamnya???mane pelaksanaannya???mungkin ada di satu2 negeri yang menjalankannya tetapi camne ngan negeri2 lain??cukup ke sekadar tangkap, denda dan lepas???

Baiklah, ana tinggalkan persoalan ini utk kita sama-sama fikirkan.
Islam itu indah. Islam itu aman, Islam itu damai, Islam itu persaudaraan. Islam itu sejagat. Islam itu agama Allah. Islam itu menyeluruh. Sama-sama la kita jadikan Islam sebagai satu cara hidup bukan hanya sekadar betah menyebutnya tanpa mengamalkannya. Sekali lagi ana mohon diperbetulkan sekiranya tersilap kata. sama2 la kita fikirkan. Sampai bila kita harus jd begini? di Aceh sudah di Malaysia bila lagi???

wassalam

*sekadar pandangan*







No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails